سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این تویی که اغیار را ازدل های دوستانت زدودی ... و چون عالَم ها آن را وحشت زده کند، تو همدم آنانی . [امام حسین علیه السلام ـ در دعای روز عرفه ـ]

AZAR EGHTESAD
خانه | ارتباط مدیریت |بازدید امروز:4بازدید دیروز:2تعداد کل بازدید:108253

حمیدخسروشاهی :: 84/7/24::  2:51 عصر

 

مختصری از تاریخچه ی پیدایش علم اقتصاد:

1-     عهد باستان(ارسطو و ...)

2-     زمان یا دوره ی مرکانتیلیستها(سوداگران):شعار این گروه این بود که افزایش صادرات به منظور زر اندوزی.زمان این دوره از اواخر قرن 15 تا اواسط قرن 18 بود که بیشترین دوره را برای خود اختصاص داده است.

3-     دوره ی فیزیوکراتها(طبیعیون):رهبر این دوره یک پزشک فرانسوی به نام دکتر کنه بود که جدول کنه را طراحی کردکه نحوه ی توزیع درآمد ثروت در جامعه را نشان می داد.این گروه معتقد بودند که کار کشاورز به منزله ی قلب اقتصاد است بدین صورت که اولین تولید کننده ی اقتصادی کشاورزان هستند.

4-     دوره ی کلاسیکها:رهبر این دوره آدام اسمیت(پدر علم اقتصاد)است. دوره ی کلاسیکها از سال 1976 یعنی همان زمان انتشار کتاب آدام اسمیت مباحثش مطرح شدو تا قرن 19 ادامه داشت.                                      

دوره کلاسیکها معتقد بودند به:

·        اصالت فرد به اصالت جامعه بستگی دارد.

·        هر فردی در جامعه آزاد است به هر صورت که می خواهد نیازهای خود را تامین کند.چون اگر تک تک افراد حداکثر نیازهای خود را تامین کنندجامعه که مجموع افراد است پس حداکثر نیاز جامعه تامین خواهد شد.

·        معتقد به دست نامرئی در بازار هستند که همیشه بازار را به تعادل می رساند.

·        به هیچ وجه دولت نبایستی در افتصاد دخالت کند مگر در موارد امنیتی ودفاع از کشور.

     5- دوره ی اقتصاد دانان معاصر یا کینزینها:در سالهای 30-1929 که تاریخ بهران بزرگ اقتصاد آمریکا بود و کینزینها از این تاریخ به بعد نظرات خود را ارائه دادند که بیشتر نظرات کلاسیکها را رد کردند. 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ